Co to jest grid? To wie każdy grafik, ale może przypomnę: siatka przecinających się linii na której opieramy elementy graficzne, składowe projektu.

Ale pojęcie gridu na tym się nie kończy. W korporacyjnym żargonie grid oznacza podstawową zasadę organizującą całe marketingowe życie. Grid przenika przez wszystkie oddziały korporacji, wprowadzając porządek na biurkach, desktopach, screenach, layoutach, łamiąc tytuły i leady, wychwytując najmniejsze odchylenia typografii, kształtów, produktów, form i kolorów. Po prostu coś strasznego. Wystarczy mały błąd, odstępstwo od gridu – i – mamy problem. Poprawiamy, albo wszystko idzie na przemiał. Grid jest podstawowym pojęciem dla wizerunku korporacji. W rozchełstanym typograficznie i kolorystycznie świecie w jakim żyjemy, korporacyjny grid jest trudny do opanowania. Pracując dla dużych korporacji spotkałem się z wieloma problemami dotyczącymi zastosowań gridu (w zasadzie powinno się używać terminu: system corporate identity).

Co jest zgodne, a co nie jest z systemem corporate identity, czyli naszym gridem? Na to pytanie potrafią odpowiedzieć tylko ci, którzy posiadają taką wiedzę, z reguły pracując w danej firmie długo i są po prostu dobrymi fachowcami. Z reguły ci fachowcy posługują się książką, manualem corporate identity, opracowanym na potrzeby danej firmy, projektu, właśnie przez nas, grafików. Przez analogię – Ty też masz swój osobisty grid, drogi czytelniku. Są rzeczy które do Ciebie pasują, podczas gdy inne nie.

W każdym razie – poniżej przedstawiam kilka przykładów produkcji opartych na korporacyjnym gridzie. Pochodzą z dawnych czasów, kiedy moim codziennym zadaniem była kreacja w dziedzinie reklamowej zwanej BTL dla czołowego operatora cyfrowej telewizji, ścisła współpraca z działem marketingu, reagowanie na sygnały z działu sprzedaży, modyfikacja gridu, dbanie o prawa autorskie i wizerunek firm-partnerów. W praktyce oznaczało to tworzenie dużej ilości layoutów w krótkim czasie. Wszelkie znaki firmowe i materiały graficzne występujące w ilustracji są własnością odpowiednich firm. Materiały reklamowe pochodzą z lat 2003-2008 i nie stanowią oferty handlowej.  Są jedynie ilustracją mającą na celu przybliżyć pojęcie corporate identity dla zainteresowanych, pracowników marketingu, grafików projektantów.

Projekty reklam i prezentacja oferty Cyfry+ 2004

Projekty BTL dla Cyfry+ (2004 Grzegorz Adach)