Zadanie na najbliższe dni: współpraca z Panią Architekt przy projekcie siedziby firmy zajmującej się nowymi technologiami. Założenia: zaproponować dekorację ścienną w niewykorzystanych miejscach w przestrzeni biurowej.
Malarstwo w architekturze – w oczach dzisiejszych inwestorów – jest niedoceniane. To wielka szkoda. Rozmaitość technik tradycyjnych jakimi dysponuje artysta jest ogromna. Na Akademii Sztuk Pięknych mieliśmy ćwiczenia w pracowni malarskich technik ściennych, dedykowanych do zastosowań architektonicznych. Techniki tradycyjne takie jak fresk mokry (al fresco), sgraffito czy mozaika, dają efekt nieporównywalny do malowania farbami akrylowymi. Powstają dzieła praktycznie niezniszczalne, doskonale związane z podłożem. Tradycyjny malarski warsztat, oryginalny, autentyczny fresk w domu daje niesamowity efekt przestrzeni wypełnionej sztuką. Jeśli staniesz przed ścianą wykonaną w tradycyjnej technice malarstwa ściennego – ta forma, ten obraz i kolor to część architektury. Przez oddziaływanie swojej skali widz staje się częścią obrazu. Forma, z racji tego że duża, emanuje kolorem w całej swojej skali. Dzisiaj maluje się na ścianach kartonowo-gipsowa. Rządzi farba akrylowa i tapeta. Ale to nie to samo.
Prace zrealizowane w projekcie nawiązują dialog z wybranymi kierunkami i dziełami sztuki, które są mi w jakiś sposób bliskie i które uważam za inspirujące.
1. Pierwszy i bardzo ważny moment w realizacji każdego wnętrza to Wejście. W wejściu dla pracowników firmy znajduje się niezagospodarowana wnęka w korytarzu. Zaproponowałem umieszczenie tam grafiki rozpiętej na krosnach w stylistyce pop artu. To miejsce jest ważne podwójnie: to wejście i wyjście, więc widzimy je codziennie przynajmniej dwa razy. Widać je z ogólnie dostępnej klatki schodowej, więc powinno być potraktowane kolorowo i optymistycznie. Początkowo zastanawiałem się nad wykorzystaniem motywu Supermana, ale wydał mi się zbyt przepracowany, śmieszny i zbyt odległy w czasie. Wymarzone miejsce na portret bohatera. „Batman Windman” to postać kultowa, superbohater, zamieniający się ze zwykłego zjadacza chleba w nadczłowieka dzięki magicznej mocy. Podobnie jak inni herosi z tej serii, uzyskał swoje nadzwyczajne właściwości w wyniku wypadku związanego z radioaktywnością.
4. W korytarzu dwóch banalności – „Wektory”. To jest graficzna interpretacja przepływu mas powietrza przy pomocy wektorów mających moduł i kierunek. Wektorowe zobrazowanie wiatru – wszak o elektrowniach wiatrowych mówimy – akurat w tym przypadku powstało na podstawie zdjęć NASA przedstawiających analizę wiatrów wiejących na Jupiterze. Jest to nawiązanie do rysunków Leonarda da Vinci przedstawiających turbulencje tworzące się w wirach wodnych.
5. W korytarzu głównym w małej wnęce – „Neo”, grafika na tkaninie, raster, format: 130 cm x 260 cm. Neo to człowiek przyszłości. Jest ambitny, chciałby dorównać naturze, wydaje mu się, że potrafi tworzyć tak jak ona.
Podsumowując projekt: 5 dni, dużo frajdy, wizyta na budowie, czysta architektoniczna przestrzeń, całkiem nowe doświadczenie z pogranicza projektowania, komunikacji wizualnej i architektury wnętrz. Szkoda, że nie doszło do realizacji. Może innym razem.