Właśnie zakończyliśmy bardzo ciekawy projekt: opracowanie nowej szaty graficznej podręcznika matematyki dla uczniów klasy IV wydawnictwa WSiP.

Założenia projektu były następujące:

  • przedstawić zagadnienia matematyczne pokazując zastosowanie matematyki w praktyce,
  • uczyć poprzez zabawę,
  • zachęcić uczniów do samodzielnego rozwiązywania zadań,
  • opracować czytelny kod graficzny który pomoże uczniom i nauczycielom nawigować wśród problemów, zadań, materiałów do powtórki,
  • ułatwić uczniom przygotowanie się do konkursów.

Na pierwszym spotkaniu w redakcji WSiP padło następujące zdanie: skoro dysponujemy narzędziami graficznymi, które mogą łączyć rysunek i fotografię – to dlaczego z tego nie skorzystać. Nikt wcześniej tego nie robił.

Praca nad projektem przypominała trochę operację na żywym organizmie. Testowaliśmy różne rozwiązania ściśle współpracując z autorami, dosłownie „w biegu”.  Nie pamiętam ile odbyliśmy spotkań, ale – wierzcie mi, bardzo dużo. Zespół redakcyjny liczył kilkanaście osób. Trzeba było ogarnąć mnogość pomysłów, nadać im formę graficzną, zastosować się do poprawek, wykonać kilka wersji. Do tego zdjęcia, które wykonywaliśmy z dnia na dzień. Nie wszystko udało się tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Staraliśmy się uzyskać równowagę pomiędzy czytelnością, wielkością znaków i ilością materiału na stronie.Zadania ponumerowane są w sposób następujący: im mają wyższy numer, tym są trudniejsze.

W moim zespole pracowali graficy: Marcin Strzembosz, Zbigniew Krysiuk, Jacek Młodożeniec i Sebastian Najdek. Okładkę zaprojektowała Paulina Sroczyńska.

Charakter projektu najlepiej oddają słowa wstępu od autorów podręcznika:

Drogi uczniu,
Pisząc ten podręcznik staraliśmy się pokazać, że matematyka nie tylko jest przydatna i potrzebna, ale że może być także zabawna, a jest uczenie się – przyjemne. Znajdziesz w tej książce nie tylko zadania i „słupki”, ale także gry, łamigłówki, zagadki, wyzwania, różnorodne ciekawostki. Grając – w szkole i w domu – miło spędzisz czas, wzbogacając jednocześnie swoje matematyczne umiejętności. Rozwiązując łamigłówki i problemy nie tylko przekonasz się, że może to być zajmujące, ale przy okazji nauczysz się takich metod myślenia i postępowania, które przydadzą Ci się także w codziennym życiu. Do podręcznika dołączony jest zestaw programów komputerowych, które bawiąc uczą i ucząc bawią. Jeśli tylko możesz, zaglądaj do nich jak najczęściej. Zatem przyjemnej nauki i … przyjemnej zabawy.

Projektowanie zacząłem od lekkiego poprawienia logo. Poniżej kilka przykładowych stron:

Podręcznik spotkał się z dobrym przyjęciem wśród nauczycieli i uczniów. Przyjęte założenia projektowe się sprawdziły. Praca nad serią Matematyka 2001 jest kontynuowana. Aktualne wydanie jest dostępne na stronie wydawnictwa WSiP:
https://www.wsip.pl/oferta/cykle/szkola-podstawowa-klasy-4-6/matematyka/matematyka-2001/