7 PRAKTYCZNYCH PORAD DLA PRZEDSIĘBIORCÓW.

Załóżmy, że masz pomysł na firmę. Widzisz cel i sens prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Masz jakieś podstawowe pojęcie o rynku i marketingu. Odziedziczyłeś mały sklep i chcesz go rozwijać. Nagle Twoje stanowisko pracy uległo „zredukowaniu” i podjąłeś tę decyzję. Jak radzić sobie w tej sytuacji – o tym jest ten tekst.

1. Zacznij od początku. Pomyśl o tym, co chcesz zrobić i jak. Jaka siła i rodzaj talentu pcha Cię do tego. Nie myśl o przeszkodach. Weź ołówek do ręki, zapisz lub narysuj. Tak – teraz – w tej chwili. To jest określenie Company Vision and Mission Statement. Ważna rzecz, naprawdę, to nie jest pusty frazes. Przekonałem się o tym pracując przez wiele lat dla różnych firm. Każda firma musi mieć cel. Ten cel musi być jasno komunikowany. Nic nie istnieje w próżni. Tak czy inaczej będziesz pracować dla ludzi i z ludźmi. To oni, twoi klienci, zdecydują czy osiągniesz swój cel czy nie. Wyobraź ich sobie jak najlepiej. Zastanów się kim oni są i co im oferujesz. Czy jest to coś unikalnego?

2. Skoncentruj siły i środki w jednym miejscu. Najlepiej tam gdzie będziesz pracować. Może to być mieszkanie, pracownia, garaż, cokolwiek. Jakieś bezpieczne miejsce w którym czujesz się dobrze i możesz w nim spędzać dowolnie dużo czasu. Posprzątaj. Popatrz co widzisz wokół siebie. Jeśli coś Ci przeszkadza – zmień to. Przygotuj narzędzia. Jeśli masz towar do sprzedania, rozłóż go i przyjrzyj mu się uważnie.

3. Nazwij to. Musisz mieć nazwę. Bez nazwy nie istniejesz. Każdy człowiek ma swój niepowtarzalny wizerunek, różnimy się od siebie. Każdy z nas jest wyjątkowy na swój sposób. Daj sobie czas. Trudne zadanie ale wiedz, że zrobisz to najlepiej. Nikt inny nie siedzi w Twojej głowie. Powinieneś czuć więź z nazwą. Nazwa pracuje na sukces, powinna łatwo wpadać w ucho. Jeśli nic oryginalnego nie przychodzi Ci do głowy, zacznij od swojego nazwiska.

4. Sprzedaż jest lekiem na całe zło. Spróbuj coś sprzedać. Towar, usługę, cokolwiek. Bądź użyteczny. Bądź miły. Ucz się. Pamiętaj: świadczysz usługi dla ludności. Jeśli prowadzisz sklep i masz w nim okno – popatrz przez okno. Przyjrzyj się przechodniom. To Twoi klienci. Wyjdź na ulicę. Popatrz na swój sklep. Czy chciałbyś do niego wejść? Czy zostawiłbyś tu ciężko zarobione pieniądze?

5. Zadbaj o wizerunek. Podstawowe elementy wizerunku to logo, identyfikacja wizualna. To tak jak z ubraniem. Musisz mieć swój własny, niepowtarzalny strój. Jeśli masz talent i umiesz szyć, to możesz uszyć sobie garnitur. Jeśli nie, poszukaj dobrego krawca. Jeśli nie potrafisz sam wykreować oryginalnej, niepowtarzalnej identyfikacji swojej firmy, znajdź dobrego grafika.

6. Zaprezentuj ofertę. Klienci kupują oczami. Kup sobie dobry aparat fotograficzny i naucz się robić dobre zdjęcia. Obraz jest wart tysiąc słów. Jest jeszcze film. Tu także możesz spróbować swoich sił. Jeśli jednak zauważysz, że to pochłania za dużo czasu i środków, zleć to zadanie zawodowcom. Znam takich, którzy lubią robić wszystko własnymi rękami i płacą za to dwa razy.

7. Buduj relacje. Pamiętaj, firma to organizacja, która gromadzi wiedzę i doświadczenie. Tworzysz relacje ze swoimi klientami, pracownikami, podwykonawcami. Nie działasz w próżni. Ludzie przychodzą do Ciebie bo chcą, abyś im pomógł. To jak ich traktujesz ma znaczenie. Jeżeli działasz w domu i komunikujesz się poprzez stronę internetową, zadbaj o to aby odpowiadać na maile.